Guy Berger, Rhodes University
18 February 2009

Presentation given at: “The state of (in) public broadcasting in Africa. A brainstorming discussion.” Cape Town, workshop organised by Friedrich Ebert Stiftung. 18-19 February.

A response to Libby Lloyd’s paper “Public broadcasting in Southern Africa. Beyond protocols and rhetoric. A review”. 
Lessons for media development organisations.

What Libby Lloyd’s paper does is look at the depressing deficit of state-owned broadcasters in relation to an ideal type of public broadcasting, and why this is – for reasons like political will – rather, “won’t”, institutional inertia, lack of skills, regulatory problems, business model challenges, etc. The orientation is on what should be, and the shortfall in relation to this. 
The writer’s assessment is that the gap is so severe that it is clear that, however noble, the ideal remains just that – an ideal, not a reality. What this suggests is that the BBC-style model of a single big, impartial, democratically-positive, and culturally uplifting, state-owned service just does not transplant into African conditions. It suggests that we – FES, Misa, academics, SABA, regulators, parliamentary and democratic activists, entrepreneurs, and consultants - have tried and failed. So, then, it makes sense not to just keep on blindly trying, diehards refusing to accept realities. 
The logic of this position then is that either you have to forget your ideals (which incidentally is something very common amongst people working in African state-owned broadcasters), OR that you acknowledge the evidence and forget about the unrealisable dreams of reforming these institutions, and so look elsewhere to achieve your ideals. Let the ruling powers preside over a discredited and diminishing institution. In the face of competition, they refuse reform, so let them then face the inevitable consequences. The spin-off of this signpost about looking elsewhere is not spelt out by Libby, but it can suggest one of two options: kill off state broadcasters by campaigning to unbundle and privatise them to several players, OR simply set aside our historical interest in the whole moribund sector as archaic, and instead begin to focus energies on alternative broadcasting sectors. 
In this regard you can, instead, concentrate on building up private broadcasters (which is, to put it simplistically, the US approach to media development – although there is another US tradition of audience-volunteered funding for public service stations) OR put your energies into strengthening the community broadcast sector (which, again simplistically, is a northern European strategy). By the way, the German model of decentralised public broadcasters has not been much embraced in Africa – unfortunately.  
Implicit in Libby’s paper is a disbelief in the viability of these alternative strategies. She argues that the licensing of private broadcasting equates to cronyism and entertainment programming, making for pluralism without diversity, while community broadcasting degenerates into “just music” and wanna-be DJs.
In short, one can only conclude that broadcasting as a whole is not conducive to public service content. Such an end point might point us to look at the private press or to citizen journalism as the preferred cost-effective strategic area to work on. Unfortunately, if one looks more closely at these areas, there are, however, several obstacles. The press has its own problems, such as over-politicisation, sensationalism especially at the tabloid level, and a business model that is under strain. Some observers might say that the press is also an urban phenomenon, but it can be responded that nevertheless its impact on public service is far greater than its immediate reach. As regards ICT, there are more serious criticisms related to the limited scale and influence of Internet-based media, and of the way that cellphones tend to be used for private networking rather than public service mass communication. 
After winding down, this whole path, then, one is left to conclude that if you write off state-broadcasting, it is not as if there are other media opportunities that announce themselves as strikingly better alternatives. So where then? The churches? Political parties? What about their problems? How about the public per se – can you put your trust in "the people” to want and do public service communication, or are they incorrigibly addicted to entertainment programming and passively available to put up with propaganda?
Perhaps the whole notion of public itself proves to be a disappointment – that it turns out to be, contrary to the BBC model of public service communication – as artificial as the institutions that are supposed to serve it. Again, we are talking about what seems to be an unhappy marriage between imported notions and African realities. This is a theme stressed by writers like Francis Nyamnjoh and embraced by dismissed SABC CEO Dali Mpofu. 

What then if we follow this train of thought, and look not at a public (which not insignificantly happens to be a construct related to long-established nation states), but at publics (plural)? For Nyamnjoh, this means acknowledging language communities, clans and other ethnic networks. Where does this take us – down to the level of micro-publics. If one believes in the Starfish ethics, that very small differences still matter to those affected by them, then perhaps this is a viable level at which to work. But then again, cosy networks of public communication on a small scale can be overwhelmed and even outlawed by much more powerful forces that operate in the name and scale of a wider public. You might have good service for a particular community, but its members also remain members of larger entities which suffer from dysfunctional media and thence citizenship deficits in societal terms.
Does all this mean that all alternatives boil down to much of a muchness? Does it mean that there is no real difference, when you add it all up, between bashing your head against the immovable wall of state broadcasters, trying to reduce the distance between journalistic ethics and actuality in the press, in trying to reform the behaviour of politicians through their parties, or in empowering a micro-public?

Truth to tell, it’s hard to say. It depends on the political moment in a given society. It depends also on whether you want your journey to end in a secure and final destination, OR on whether you are attuned to a very long historical process of rise and fall, progress and retreat, and eternal vigilance against the recurrent forces opposed to public service communication. 
All this is not a very edifying or inspiring assessment. But it flows from the starting point in Libby’s paper. You start with an attractive dream, and you find yourself saddled with something very far from it.  Perhaps if we change the paradigm, however, we might be able to come up with an alternative. 
Instead of starting with an ideal and observing the seemingly unbridgeable distance between it and actual practice, let’s begin with the practice. So, for a moment, think not about what you think state-owned broadcasters (or other media) should be doing, but what they are doing. 
And, again to tweak the paradigm, let’s ask not what broadcasting is doing for people’s needs, but what people are doing with broadcasting.
In some ways here, I suggest a different, perhaps less depressing, picture emerges to the one painted by the idealistic starting point. While Libby’s paradigm paints a picture of state-broadcasting failure, this is not necessarily the case from the vantage point of audiences. It’s not all bad. 
When the Zambian National Broadcasting Corporation leads its TV news with 10 straight minutes of the (late) president speaking from a podium, with images of dodgy quality and sound that is even worse, how is this taken by viewers? If they’re in a pub, not a few ignore it altogether. Those that do, try to make out what the hell he’s saying, with only a few succeeding. And I haven’t even got into what those who do get an inkling actually make of it. Maybe it reinforces an impression that he’s dull but trustworthy, possibly one person feels a sense of pride, maybe it angers someone else and it provokes them to vote for the opposition. Perhaps they want to know what the leader of the opposition party is saying. Maybe they are wondering why they’re being inflicted with this when surely there must be English soccer that can be watched? They’re all part of the public, and they want broadcasting in their diverse interests – at present, some are partially served, others are not. 
To take another case, when a family in a rural village in Botswana gets its hands on some batteries and can crank up the radio for the first time in five weeks, what pleasure do they get from its information and entertainment? Maybe there’s appreciation of hearing Tswana well-spoken or sung, perhaps there’s intrigue in listening to a Gaborone group translating rap into local rhythm. Possibly there’s a development information programme about an oven available that can bake 6 loaves of bread in one go, available from the Small Enterprise agency.  Maybe an HIV programme that persuades a parent to speak to a teenager about safe-sex. Is there value for this family, yes. 
Another example, it’s elections in Zimbabwe in 2008. What has ZBC been doing (as distinct from what it ought to have been doing)? A lot. It’s been providing not public service, but public disservice. It’s been helping keep a bunch of corrupted people in power by constructing the crisis to rural people as being the result of British sanctions.  But now there’s been an evolution. From ignoring the opposition altogether, programming then moved to a form of acknowledgment - demonization. But the next step was a system whereby opposition voices could be directly heard, albeit only once government had been given a chance to respond to the point being made. Finally, there’s a semblance of equitable treatment – until, of course, the Director General is fired by Mugabe’s thugs. But during this temporary period, rural Zimbabweans begin hear interpretations of the crisis that point fingers at the regime rather than the Brits. So, there’s a moment – often around elections – when the state-broadcaster can help democracy. 
A few other brief mentions. In Uganda, where state-owned radio is eclipsed by private and community stations, there is a hugely popular format called ibimeeza – meaning live broadcasts of heated debates amongst citizens in a pub. In Zambia, many viewers are SMS’ing their vote as to who should get evicted in Big Brother – you can be sure they won’t easily be deprived of a right to evict politicians via elections. Are these positives? Yes. 
What do all these instances suggest? First that broadcasting, and state-owned broadcasting, plays a role. On the one hand, it is too important to be left to its own devices as it were: it has significance, in the sense of setting some agendas as to what’s important, having some influence in some cases, providing some sought-after services. On the other hand, it is not so important that it can be assumed to be an all-important bastion of building a civic culture, democratic choice or empowered knowledge. It constitutes publics – and sometimes counter-publics who respond by inverting the propaganda, instead of being citizens loyal to the government, they define themselves as different. It is not only information, as privileged by Libby, but also entertainment and education – which also have relevance for the democracy and development significances of state-owned broadcasting.
Second, what are the strategic implications of all this, from focusing on what is, rather than starting with what should be? Not to say Libby’s paper is wrong, but to approach the topic from a different direction. And not to dismiss standards evolved elsewhere, whether BBC or many other variants of public service broadcasting, but to suspend them for a moment. If we look at what actually exists, and not at shortfalls, we are in a position to say – aha, what practices resonate, with whom and why? 
Then to do one of two things. One is to map some scenarios as to what will happen if there are no interventions to change trajectories, and to assess how good or bad that future appears to be. The other is to think of interventions in terms of building a model of public communication ideals from the ground up. Home grown definitions of what public service means (although not necessarily in isolation of other experiences, and not through some in principle rejection of foreign definitions). 

This means assessing, through mechanisms (perhaps including Ofcom type of surveys) that need to be spelled out, in relation to the various publics that are constituted in varying degrees and for variable periods, what works – and what needs work about public communications and the state-owned sector in particular, and who is prepared to work towards preserving or expanding or securing that end? What do people choose to watch or listen to? Where do they get involved in phone-ins or letters? Is 2010 programming appreciated, is HIV-Aids content making a difference, do political parties have serious grounds to complain about unfair coverage? And who is prepared to work for these objectives, whether through advocacy, licence payments or subscription fees, entrepreneurialism, etc.  Roll up the language activists, the independent producers, the HIV-Aids campaigners, the political actors, sports lovers, people with environmental passions, small businesses, parents, youth, etc. And don’t forget minorities, whose interests are important, but who are not mobilised – perhaps battered women for instance. 
And how do we interpret these views – if people say they want more educational content, but actually don’t watch it or listen to it? How do we aggregate these different views into a commons – a vision of public service communications that addresses the whole as well as the parts? In this, to what extent the notion of a pluralistic balance of interests is a more realistic than claims by one communications apparatus to represent the general public interest. 
And when we think realistic, let us not forget, by the way, that we meet just a month after Gateway TV went bankrupt, at a cost of more than $200m. TV Africa paved the way four years back, with a loss of $53m. 
What kind of media institutional landscape, in practice, is then possible, in terms of adding up to achieving this kind of vision? That means, what regulation and governance systems, what revenue models and changing technologies and convergences, and what audience preferences can advance us just that little bit more along the path of history?
1

